6 listopada 2020

BMW 7 E65 – przełomowa i nowoczesna limuzyna

BMW 7 to flagowa limuzyna marki. Od zawsze największa, najbardziej luksusowa i najnowocześniejsza. E65 można jednak uznać za model przełomowy. Dlaczego? Bo jak żaden inny nie spolaryzował tak fanów marki. 

Wielu krytykowało odważny wygląda i design, w tle pozostawiając nowinki techniczne i wszystko to, co świadczy o zaawansowaniu technologicznym tego samochodu. Choć BMW 7 E65 produkowane w latach 2001 – 2008 nie wszystkim miłośnikom marki przypadło do gustu, nadal, a być może tym bardziej dzisiaj zasługuje na uwagę – warto przyjrzeć mu się bliżej.

Wybór silników BMW 7

Silniki w BMW 7 są adekwatne do klasy auta. Najmniejszy ma trzy litry i sześć cylindrów. Wśród benzynowych do wyboru są:

  • R6 o pojemności 3.0 l i mocy od 231 do 258 KM
  • V8 o pojemności od 3.6 l do 4.8 l. i mocy od 272 do 367 KM
  • V12 o pojemności 6.0 l oraz mocy 444 KM.

W przypadku silników wysokoprężnych także nie można narzekać na niewystarczającą moc. Tutaj nigdy nie było kompromisów. BMW 7 z Dieslem to:

  • R6 o pojemności 3.0 l oraz mocy od 218 do 231 KM
  • V8 o pojemności 3.9 l oraz mocy 258 KM
  • V8 o pojemności 4.4 l oraz mocy od 300 do 333 KM

Który silnik wybrać?

W przypadku BMW 7 sprawdza się reguła, że im mniejszy silnik, tym lepiej, bo mniej skomlikowany czyli tańszy w eksploatacji. 3-litrowy Diesel jest bardzo popularny także w innych modelach BMW. Ceniony nie tylko za prostą konstrukcję, ale też swoja powszechność. Dobrze znany jest mechanikom, przez co dość łatwo go naprawić.  

W silnikach V8 zdarzają się wycieki paliwa, ubytki płynu chłodniczego oraz nietrwałe pompy paliwowe. Ze względu bardziej zaawansowaną konstrukcję, naprawienie każdej usterki potrafi sporo kosztować.

Podobnie wygląda sytuacja wśród silników benzynowych. Silniki trzylitrowe są najtańsze w utrzymaniu, choć także miewają swoje kaprysy, np. nietrwałe klapy wirowe, apetyt na olej i nietrzymanie płynów, szczególnie chłodniczego. 

Niezależnie od wybranego silnika, w BMW 7 mogą pojawić się problemy z nietrwałą skrzynią biegów.  Awarie powoduje też wszechobecna elektronika – może zawieść m.in. sterownik klimatyzacji, szyb, centralnego zamka. Poza tym masa auta sprawia, że zawieszenie , układ kierowniczy oraz układ hamulcowy zużywają się dość szybko, ale to już trzeba zaliczyć do napraw eksploatacyjnych.

Ile kosztuje BMW 7 E65?

Najtańsze ogłoszenia można zaleźć już około 10 tys. zł, najdroższe sięgają ponad 70 000 za wersję z bardzo bogatym wyposażeniem.  Tutaj jednak nie ma co się kierować ceną, trzeba auto dokładnie prześwietlić zarówno pod względem blacharsko lakierniczym jak i mechanicznym. No i traktować wydatek jak lokatę kapitału. Bo E65 taniec już raczej nie będą. Co jeszcze może skusić cię w BMW 7? Sprawdź w naszym teście.