Łuk Triumfalny w Paryżu i korki - auta z Francji

Marcin Wiła

18 listopada 2021

Auta z Francji – jak je sprawdzić i sprowadzić?

Francja to jeden z największych krajów Unii Europejskiej i zarazem bardzo duży rynek samochodowy. Rocznie sprzedaje się tam kilka milionów nowych aut, a to powoduje duży wolumen pojazdów używanych. W Polsce samochody sprowadzone z Francji nie są tak popularne jak te z Niemiec, ale warto wiedzieć, czego można się spodziewać po autach z tego kraju.

Auta z Francji – co je charakteryzuje?

Stare porzekadło mówi, że „Francuzi tylko do miłości”. Ale nad Loarą funkcjonuje także kilka dobrze znanych i cenionych marek: Citroen, Peugeot oraz Renault, uzupełnionych o te bardziej niszowe jak Smart czy DS, bądź z innej ligi – Bugatti.

Samochody sprowadzone z Francji czasami dostępne są w niższych cenach niż z innych krajów europejskich. Wynika to z faktu, że Francuzi o nie niestety nie dbają. Drobne szkody parkingowe, zadrapania i obcierki są na porządku dziennym. Natomiast subiektywnie, mam wrażenie, że auta z tego kraju mają mniejsze przebiegi niż te z Niemiec.

Jak sprawdzić samochód z Francji?

Skorzystać można ze strony eksperckiej experveo.fr, gdzie za 80 € zlecić możemy ekspertyzę interesującego nas samochodu. Usługa ta znana jest także w Polsce i działa na tej samej zasadzie.

Będąc na miejscu można skorzystać z usługi oceny stanu technicznego na stacji diagnostycznej. Koszt to od około 50 do 90 euro. Jeśli zdecydujemy się pojechać do Francji po samochód, warto pamiętać, że mieszkańcy tego kraju, szczególnie poza dużymi miastami, rzadko posługują się w biegły sposób językiem angielskim. A to może utrudniać przeprowadzenie transakcji.

Sprawdzenie historii pojazdu i przebiegu auta po numerze VIN

Niestety we Francji nie ma szybkiego i darmowego sposobu na weryfikację przebiegu i historii samochodu po numerze VIN. Usługi takie są płatne poprzez strony typu AutoDNA, ewentualnie można spróbować w autoryzowanych serwisach, ale Francuzi rzadko serwisują (szczególnie tanie i popularne samochody) w ASO po zakończeniu okresu gwarancji.

ruch uliczny we Francji - auta z Francji
Auta z Francji potencjalnie mogą być w gorszym stanie niż np. z Niemiec. Utarło się, że Francuzi nie dbają o samochody i nie brakuje na nich śladów użytkowania, zwłaszcza gdy pochodzą z dużych miast

Jak sprowadzić auto z Francji?

Po zakupie samochodu można zlecić jego transport do Polski lawetą, albo przejechać na kołach. Podróż do naszego kraju najlepiej zaplanować na 2 dni, z noclegiem w Niemczech.

Auto z Francji – jakie dokumenty powinny zostać przekazane przy sprzedaży?

Zakup od osoby prywatnej odbywa się na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Komisy i salony zwykle wystawiają faktury. Samochód musi być zdatny do jazdy, czyli przekładając to na polskie przepisy – musi mieć aktualny przegląd. Zweryfikować to można poprzez naklejkę na przedniej szybie z danymi stacji diagnostycznej, która dopuściła go do ruchu.

Następny krok to udanie się wraz ze sprzedającym do francuskiego urzędu komunikacji – prefektury. Tam należy zdać dotychczasowy dowód rejestracyjny, wykupić tablice wyjazdowe (można z nimi opuścić Francję) – ich koszt to od 50 do 80 € zależnie od regionu, oraz tymczasowe, 30-dniowe ubezpieczenie OC, które niestety nie jest tanie – kosztować będzie nawet 100 €.

Ile kosztuje sprowadzenia auta z Francji?

Abstrahując od tak zwanych “okazji”, Francja nie słynie z wyjątkowo atrakcyjnych cen aut używanych. Znalezienie takowych wymagać będzie czasu, chociaż niekoniecznie wiąże się to z wydatkami.

Pierwszym kosztem, który musimy ponieść jest transport do Francji w przypadku osobistego zakupu. Paliwo, noclegi lub podróż samolotem i następnie dotarcie na miejsce postoju nabywanego samochodu to, lekko licząc, przynajmniej 1000 zł.
Wykupienie raportu lub kontroli samochodu to 200-500 zł.

Kontrola we francuskim warsztacie lub stacji diagnostycznej, kolejne 400 zł. Opłaty rejestracyjne (tablice, ubezpieczenie OC) to 200 €, czyli ponad 800 zł.

francuskie tablice rejestracyjne
Kupujesz samochód używany we Francji? Nie zapomnij zdać dotychczasowych tablic rejestracyjnych i wymienić je na tymczasowe.

Rejestracja auta z Francji w Polsce

Samochód sprowadzony z Francji, tak samo jak z innych krajów europejskich, wymaga opłacenia akcyzy. Wyniesie ona 3.1% wartości samochodu w przypadku silnika mniejszego niż 2000 ccm, albo 18,6% w przypadku 2001 ccm i większych.

Polski przegląd techniczny kosztować będzie 99 zł, tłumaczenie dokumentów 100 – 200 zł.

Opłaty rejestracyjne to kolejne 256 zł i dodatkowo polskie ubezpieczenie OC. To, zależnie od modelu i ubezpieczającego, kosztować będzie minimum około 400-500 zł, do nawet 2000 zł.

W przypadku zlecenia sprowadzenia samochodu firmie zewnętrznej, odpadnie nam sporo fatygi, ale koszty na pewno nie będą mniejsze. Sam koszt transportu lawetą to 1000-2000 zł.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.