auta w stylu retro - ranking otomoto
00:00
00:00

Jan Niemiec

8 lipca 2021

Auta w stylu retro – piękne i nostalgiczne

Auta w stylu retro łączą w sobie nowoczesne rozwiązania z klasycznym wyglądem, który często inspirowany jest starszymi modelami sprzed wielu lat. W tego typu samochodach główną rolę odgrywa wspomniany design, który przywodzi na myśl kultowe klasyki. Ich ceny bywają różne, ale mimo to nie sposób nie obejrzeć się za tymi “elegantami” marki motoryzacyjnej.

Mercedes SLS AMG

Mercedes SLS AMG, produkowany od 2010 do 2014 jest szybki i bardzo charakterystyczny – dokładnie tak samo jak jego protoplasta, kultowy pod każdym względem Mercedes 300 SL Gullwing. W naszym zestawieniu znalazł się egzemplarz z silnikiem benzynowym o pojemności 6.2 l i mocy 571 KM. 

Jest to, najsłabsza wersja silnika dostępna w tym aucie – większa ma 631 KM, a elektryczna – 751 KM. Niesamowitą ciekawostką o SLS AMG jest to, że silnik tego samochodu jest składany od początku do końca przez jednego inżyniera, który osobiście odpowiada za jego jakość. Na dowód dobrze wykonanej roboty inżynier składa swój podpis na specjalnej tabliczce. Na koniec warto wspomnieć o unoszonych drzwiach z wersji roadster, które robią niesamowite wrażenie!

Auto retro Mercedes SLS AMG.
Mercedes SLS AMG to samochód, obok którego nie można przejść obojętnie. Design tego modelu robi naprawdę spore wrażenie!

Citroen C3 Pluriel

Spośród bardziej dostępnych aut w stylu retro na uwagę zasługuje Citroen C3 Pluriel. Twórcy modelu C3 niewątpliwie zainspirowali się Citroenem 2CV – autem szalonej zakonnicy z filmu „Żandarm z Saint-Tropez”. Do kultowego 2CV jego następca nawiązuje charakterystycznym kształtem nadwozia. Wnętrze C3 zdecydowanie bardziej przybliża nas do współczesności. Rozwiązania z połowy XX wieku, takie jak: ręczne wycieraczki, czy druciane fotele obciągnięte materiałem odchodzą do sfery ciekawostek o protoplaście modelu C3.

Citroen C3 Pluriel produkowany był w latach 2002-2009. W wybranym przez nas egzemplarzu dach jest materiałowy i rozsuwany. Po demontażu słupków (wymaga to użycia narzędzi) możemy z naszego Citroena zrobić cabrio.

Auto retro Citroen C3 Pluriel
Citroen C3 Pluriel to zgrabne auto, które z całą pewnością przyjemnie prowadzi się w miejskim zgiełku.

Chrysler PT Cruiser

Sylwetka PT Cruisera, produkowanego w latach 2000-2010, jest bardzo nietypowa. Jej specyficzne elementy sprawiają, że Chrysler wygląda, jak żywcem wyjęty z Ameryki lat 40. Niestety PT Cruiser nie zyskał zbyt dużej popularności w Polsce. Łącznie udało się sprzedać ok. 1 350 000 egzemplarzy tego modelu, co jak na tak specyficzne auto i tak jest świetnym wynikiem. PT Cruisera z początkowych lat produkcji można kupić już za kilka tysięcy złotych. Prawdziwą bestią była wersja GT, która mimo masy auta, potrafiła naprawdę zaskoczyć niejednego podczas sprintu spod świateł.

Auto retro Chrysler PT Cruiser
Charakterystyczny przód PT Cruisera sprawia, że to auto od razu zapisuje się w pamięci.

VW New Beetle

Na świecie istnieją auta, które rozpozna dosłownie każdy. Do tego typu samochodów z pewnością zalicza się kultowy VW Beetle znany jako Garbus. O sukcesie tego modelu może świadczyć długość jego produkcji, która rozpoczęła się w latach 30. i trwała aż do 2003 roku. 

Volkswagen New Beetle, produkowany był w latach 1997-2010. Niestety następca legendarnego Garbusa nie odniósł już tak spektakularnego sukcesu. Podobieństwo obu modeli można zauważyć na pierwszy rzut oka. New po pierwszym “chrząszczu” odziedziczył charakterystyczną garbatą sylwetkę, kształt błotników oraz maski.

Warto wiedzieć, że nowy Garbus powstał na płycie Golfa. Oznacza to, że części zamienne są niezwykle tanie i łatwo dostępne, a ich wymiana również nie sprawia problemów. 

Auto retro VW New Beetle.
Następca kultowego Garbusa świetnie łączy w sobie elementy klasycznego VMW Beetle’a z nowoczesnością.

Fiat 500

Nie tylko Volkswagen zafundował nam motoryzacyjny powrót do przeszłości. Prawdziwym wskrzeszeniem legendy było skonstruowanie nowej pięćsetki. Jej produkcja rozpoczęła się w 2007 roku i z sukcesem godnym pozazdroszczenia trwa nadal.

Stylistyka oparta na wzorze z lat 50. sprawia, że Fiat 500 wyłamuje się ze schematów i przyciąga wzrok na drodze. Choć malutki bagażnik i niewiele miejsca wewnątrz trudno uznać za atuty, auto z Piemontu jest bardzo stylowe. Pod maską Fiata 500 często można znaleźć nieduże silniki trzycylindrowe R4 o pojemności 1.2 l z ośmioma zaworami. Na naszą listę trafił jednak egzemplarz z benzynowym silnikiem 1.4 l o mocy 100 KM w tak niedużym aucie ten silnik może sprawić sporo radości. 

Auto retro Fiat 500.
Nowa wersja Fiata 500 niewątpliwie dalej ma w sobie tę nutkę unikalnego włoskiego stylu.

Alpine A110 Premiere

W latach 60. i 70. produkowano model o tej samej nazwie – to właśnie do niego nawiązuje Alpine A110 Premiere. Sportowa sylwetka, mocne przetłoczenia i charakterystyczne 4 lampy z przodu sprawiają, że nowy Alpine mocno rzuca się w oczy. Na niewielką popularność tego modelu mógł wpływać nie tylko jego bezkompromisowy charakter, ale też cena. W zestawieniu pojawił się nowy egzemplarz z 2018 roku, którego cena sięga 290 tys. złotych. To auto waży niewiele ponad tonę, a niska waga w połączeniu z silnikiem 1.8 l o mocy 252 KM sprawia, że Alpine potrafi przyśpieszyć do setki w 4,5 sekundy.

Auto retro Alpine A110 Premiere
Mimo inspiracji zaczerpniętej z przeszłości nikt nie powinien mieć wątpliwości, że Alpine A110 Premiere to nowoczesne i szybkie auto.

Toyota FJ Cruiser

Toyota, szczególnie w latach 90. i na początku XXI wieku, kojarzona była przede wszystkim z autami prostymi i praktycznymi. Nie oznacza to jednak, że w jej ofercie nie trafiło się coś bardziej fantazyjnego. Dowodem na to jest FJ Cruiser dostępny niestety wyłącznie na rynku amerykańskim.

Auto nawiązuje do modelu J40, produkowanego od lat 60. do 80. Jego sylwetka w pierwszym momencie może nie przywodzi na myśl protoplasty, ale drobne akcenty takie, jak okrągłe lampy, kierunkowskazy na błotnikach czy przeszklony słupek C nie pozostawiają wątpliwości. Na uwagę zasługują też specyficzne drzwi – te dla pasażerów odchylają się w przeciwnym kierunku niż zwykle. 

Nasz wybór padł na egzemplarz z silnikiem o pojemności 4.0 l V6 o mocy 239 KM, który przyśpiesza do setki w 7,1 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 170 km/h. Biorąc pod uwagę gabaryt i sylwetkę auta, jest to całkiem dobry wynik.

Auto retro Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser z całą pewnością zadowoli miłośników wielkich maszyn.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.