6 maja 2022

Alfa Romeo Tonale – 9 rzeczy na TAK, 3 na NIE

Alfa Romeo Tonale

Włosi pokładają ogromne nadzieje w swoim pierwszym zupełnie nowym modelu od 2016 roku. Czy słusznie? To sprawdziliśmy przy okazji pierwszych jazd Alfą Romeo Tonale. Oto 9 rzeczy na TAK i 3 na NIE.

Miłośnikom narciarstwa nazwa najnowszej Alfy Romeo kojarzy się wyłącznie z jednym. To Passo Tonale, czyli przełęcz w Alpach Retyckich, znajdującą się na wysokości 1883 m n.p.m. na pograniczu dwóch włoskich prowincji – Brescia i Trydent.

Ale teraz, za sprawą pierwszego kompaktowego SUV-a marki z Mediolanu, o Tonale mają usłyszeć wszyscy. Tym bardziej że to auto, które nie tylko swoją obecnością wnosi powiew świeżości do świata włoskiej marki. To inna Alfa Romeo niż znaliśmy do tej pory – przede wszystkim wszechstronna, nowoczesna i tak dopracowana, że śmiało może rywalizować z klasową śmietanką (TUTAJ przeczytasz o kolejnym nowym modelu Alfy Romeo).

Jaka jest zupełnie nowa Alfa Romeo Tonale? Oto 9 rzeczy na TAK i 3 na NIE.

Na żywo Alfa Romeo Tonale wygląda lepiej

To oczywiście kwestia gustu, ale na żywo Tonale prezentuje się lepiej niż na zdjęciach – wygląda lżej i bardziej proporcjonalnie. Owszem, nadal można zauważyć stosunkowo spore zwisy nadwozia oraz nieco za dużą połać blachy na przednich błotnikach (między nadkolami a maską), co wynika z tego, że styliści mieli związane ręce, spowodowane pokrewieństwem tego auta z Jeepem Compassem, który jest o 11 cm krótszy niż nowa Alfa Romeo – mierzy 442 cm wobec 453 cm.

Alfa Romeo Tonale

Tonale korzysta z płyty podłogowej tego modelu. Owszem, wzmocniono ją i zmodyfikowano, ale bez zmian pozostał stosunkowo niewielki rozstaw osi, wynoszący 264 cm.

Dojrzała na drodze

Po mdłym na drodze Jeepie Compassie nie ma ani śladu. Alfa Romeo Tonale, które otrzymało zawieszenie z kolumnami McPhersona przy obu osiach czy też najbardziej bezpośredni układ kierowniczy w swojej klasie (przełożenie 13,6:1), jest autem bardzo przyjaznym kierowcy i pasażerom.

Alfa Romeo Tonale

Co to oznacza? Że prowadzi się pewnie, przewidywalnie, precyzyjnie i stabilne. Że jest zwarte, chętnie skręca, wyróżnia się niewielkimi przechyłami nadwozia, a także przyjazną charakterystyką zawieszenia. Owszem, zostało ono dostrojone z przewagą sztywności, jednak ma przynajmniej dwie cechy tak bardzo pożądane przez pasażerów. Mianowicie okazuje się sprężyste i wyróżnia cichą pracą. I to nawet na 20-calowych kołach, które dają się we znaki wyłącznie na nieprzyjemnych krótkich nierównościach.

Alfa Romeo Tonale na drodze jest inne niż większe Stelvio. Ma bardziej zrównoważony charakter i nie sili się na przesadną dawkę emocji przy każdym skręcie kierownicą.

Układ hamulcowy pracuje lepiej niż w Giulii i Stelvio

Tonale korzysta z podobnego rozwiązania, co starsze modele, oparte na platformie Giorgio. Jest to układ hamulcowy, w którym nie ma fizycznego połączenia pomiędzy pedałem a pompą.

Zaopatrzony w 4-tłoczkowe zaciski Brembo oraz w funkcję odzyskiwania energii, pracuje z lepszą progresją niż w Giulii i Stelvio, dzięki czemu łatwiej dozować siłę hamowania.

Alfa Romeo Tonale ma prawdziwy napęd hybrydowy

Tonale na początku oferowane będzie wyłącznie z dwoma silnikami do wyboru. Oba mają pojemność 1,5 l, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie oraz 48-woltowy układ hybrydowy. Obok alternatora z funkcją rozrusznika składają się na niego silnik elektryczny (20 KM, 55 Nm) umieszczony w obudowie 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,8 kWh (znajduje się w tunelu między fotelami).

Słabszy wariant wytwarza 130 KM, natomiast mocniejszy, korzystający z turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownicy łopatek, dysponuje mocą wyższą o równe 30 KM. Wiosną 2023 roku Alfa Romeo Tonale zostanie zaoferowana z turbodieslem oraz napędem hybrydowym typu plug-in (TUTAJ przeczytasz o planach Alfy Romeo).

Alfa Romeo Tonale

160-konny wariant najnowszej Alfy Romeo często wspiera się silnikiem elektrycznym. Korzysta z niego przy manewrach, podczas jazdy z niewielkim obciążeniem czy też na zjazdach, kiedy to doładowuje baterię trakcyjną. Co ważne, przełączenie pomiędzy silnikami następuje bardzo gładko i praktycznie niezauważalnie.

Kolejna zaleta hybrydowego układu napędowego to przyjazna charakterystyka, dzięki której ma on dużo animuszu w niskim i średnim zakresie obrotów. Poza tym wyróżnia się sprawnymi reakcjami na gaz oraz niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo – na 100-kilometrowej górskiej trasie zużył on około 8 l benzyny.

Nowoczesny kokpit

Tego w Alfie Romeo do tej pory nie było. Tonale to pierwszy model włoskiego producenta, korzystający z dopracowanych cyfrowych zegarów. Oferują one 3 tryby wyświetlania danych, w tym z klasycznymi wskaźnikami.

Alfa Romeo Tonale

Nie mniejsze wrażenie robi system multimedialny, którym zarządza się przez 10,25-calowy, znakomitej jakości ekran dotykowy. Działa on bardzo sprawnie, ma logiczne menu oraz liczne funkcje. Co istotne, oferuje menu w języku polskim, a także asystenta Alexa (niestety, nie po polsku), który lepiej „dogaduje się” z kierowcą niż w przypadku komend głosowych w większości dostępnych systemów multimedialnych.

I jeszcze jedno – rozmieszczenie przycisków i przełączników w Alfie Romeo Tonale jest praktycznie książkowe.

Solidne wykonanie

Nadwozie auta nawet na sporych nierównościach nie wydaje z siebie żadnych niepożądanych hałasów, co świadczy o jego wysokiej sztywności. Kabina została z kolei złożona solidnie, dokładnie i wykończona… mieszaniną materiałów o różnej jakości i fakturze. Znaleźć tu więc można miękkie plastiki – w górnych partiach kokpitu, jak i twarde, błyszczące.

Alfa Romeo Tonale

Mimo wszystko całość prezentuje się dobrze i sprawia jakościowe wrażenie, także na tle rywali, jak BMW X1 czy Audi Q3.

Przestronna, świetnie wyciszona kabina

W drugim rzędzie wygospodarowano dużo miejsca na kolana oraz stopy pasażerów. Tunel środkowy jest niemal płaski, co dodatkowo zwiększa poczucie przestrzeni w kabinie. Na dodatek Alfa Romeo Tonale została znakomicie wyciszona – zarówno od wiatru, jak i od szumów toczenia.

Alfa Romeo Tonale

Kolejna zaleta tego włoskiego auta to bagażnik o pojemności 500-1550 l, wyposażony w podwójną podłogę, lampki diodowe, czy haczyki na torby. Pokrywa może być sterowana elektronicznie, a przycisk na jej krawędzi umożliwia zaryglowanie zamków we wszystkich drzwiach.

Kompletne wyposażenie

Także w tym przypadku nie ma mowy o jakichkolwiek słabościach. Alfa Romeo Tonale oferuje klientom takie udogodnienia, jak matrycowe światła, zestaw kamer czy wentylowane fotele. Po stronie elementów z zakresu bezpieczeństwa można znaleźć z kolei utrzymywanie pośrodku pasa ruchu czy automatyczne dostosowanie tempa jazdy do ograniczeń prędkości.

Alfa Romeo Tonale

5-letnia gwarancja mechaniczna

Alfa Romeo Tonale, podobnie jak Giulia i Stelvio, jest objęta 5-letnią gwarancją mechaniczną z limitem przebiegu wynoszącym 200 000 km.

Ograniczona widoczność

Szerokie słupki, wielkie lusterka u ich nasady, a także środkowy zagłówek z tyłu, widoczny w lusterku środkowym – wszystko to pracuje na nie najlepszą widoczność z miejsca kierowcy.

Praca przekładni

Sama 7-biegowa skrzynia nie jest zła – zazwyczaj szybko i miękko zmienia biegi oraz dobrze współpracuje z kierowcą. Zdarza się jednak, że po mocnym dodaniu i odpuszczeniu gazu za długo zwleka z wbiciem kolejnego przełożenia.

Alfa Romeo Tonale

Poza tym przy próbie wywołania kickdownu automat Tonale nie potrafi zbić np. z 6. od razu na 3. bieg. Choć po dodaniu gazu auto zaczyna się rozpędzać, po drodze do właściwego przełożenia musi zahaczyć o te, będące przed nim.

Wąska kabina

Kabina Alfy Romeo Tonale jest dość wąska, przez co kierowca i przedni pasażer znajdują się dość blisko siebie. Z kolei w drugim rzędzie nie ma co sadzać więcej niż dwie osoby. Trójce będzie po prostu ciasno.

Alfa Romeo Tonale - GALERIA

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale