Strona główna / Rankingi / 10 najlepszych modeli BMW Alpiny w historii – zestawienie

10 najlepszych modeli BMW Alpiny w historii – zestawienie

Maciej Struk

8 min. czytania
BMW Alpina C1

Po latach współpracy BMW kupiło Alpinę, niewielką manufakturę, która od zawsze ulepszała samochody niemieckiego producenta. Niewielką? W 1983 roku Alpina stała się oficjalnym producentem samochodów, a spod ręki Burkarda Bovensiepena wyszło wiele wspaniałych aut. Oto zestawienie 10 najlepszych modeli BMW Alpina.

Alpina znana jest z wytwarzania mocnych, szybkich i zarazem wyrafinowanych samochodów BMW. Choć sama tak naprawdę nie produkuje aut, od wielu lat ma umowę z niemieckim gigantem, na mocy której jej modele powstają na tej samej linii, co inne BMW, tyle że z udziałem części dostarczonych przez Alpinę.

A zmian jest naprawdę sporo. Weźmy np. takie BMW B5. To niby „piątka”, ale względem oryginału ma m.in. mocniejszy silnik, inne zawieszenie z opracowanymi przez Alpinę wahaczami, wzmocniony 8-biegowy automat produkcji ZF i wiele innych drobnych zmian, które poprawiają nie tylko osiągi samochodu, ale również pod względem komfortu przenoszą je w inny świat. Sposób funkcjonowania Alpiny jest prosty – wytworzone przez BMW auto trafia do Buchloe (siedziby Alpiny), gdzie jest wykończane zgodnie ze standardami marki.

Co ważne, cała kabina zostaje obszyta mięciutką skórą o nazwie „Lavalina”. Tak, taką samą, która stosowana jest w Rolls-Royce’ach.

BMW Alpina Lavalina

Zaczęło się w 1965 r.

Historia Alpiny związana jest z osobą Burkarda Bovensiepena i rozpoczęła się w 1965 roku. Początkowo Bovensiepen zajmował się głównie przerabianiem silników BMW – zarówno przeznaczonych do sportu, jak i tych, w seryjnych autach BMW. Tak zaczynało wiele firm, które przez lata tuningowały auta, specjalizując się w jednej konkretnej marce. Wymienić tutaj można choćby Abartha, AMG czy Nismo.

W 1970 roku o firmie Bovensiepena usłyszał cały świat. Wtedy samochody z jej silnikami wygrały praktycznie wszystko: mistrzostwo Europy samochodów turystycznych, 24-godzinny wyścig w Spa czy mistrzostwo Niemiec w wyścigach górskich.

BMW Alpina

Status producenta Alpina uzyskała w 1983 roku. Od tamtej pory jej auta zaczęły otrzymywać tabliczki znamionowe z przekreślonymi literami WBA, oznaczającymi BMW. Zamiast nich pojawiły się litery WAP oraz nazwa BMW/Alpina.

Alpina znana jest z umiejętności absolutnie genialnego i niemal niespotykanego w świecie motoryzacji łączenia sportu z komfortem. W jej samochodach te dwie cechy nie wykluczają się nawzajem i „nie walczą” ze sobą, tylko się uzupełniają. Jak mówią sami przedstawiciele Alpiny, w przeciwieństwie do modeli BMW serii M, ich auta są zestrajane na ulicy, a dopiero na sam koniec trafiają na tor wyścigowy. W przypadku „M-ek” jest zupełnie na odwrót (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o BMW serii 5 F10).

Nowa rzeczywistość

BMW, które w 2020 roku przedłużyło umowę o współpracy z Alpiną, w czwartek, 10 marca 2022 roku ogłosiło przejęcie tej niewielkiej manufaktury. W ramach nowego porozumienia, którego szczegóły finansowe nie zostały ujawnione, do 2025 roku Alpina ma działać na dotychczasowych zasadach.

Po tym czasie cały montaż samochodów Alpiny zostanie przeniesiony na główne linie produkcyjne BMW. Z kolei serwis, wytwarzanie części i akcesoriów nadal ma się odbywać w Buchloe pod Monachium. Zmiana ta oznacza likwidację wielu miejsc pracy w firmie Bovensiepena, jednak BMW uspokaja, że nie zostawi ich na pastwę losu.

„Tym pracownikom, którzy nie będą mogli kontynuować pracy w zakładzie w Buchloe, zaoferujemy nowe stanowisko w BMW Group, a także pomożemy znaleźć nową pracę u naszych dostawców i partnerów” – można wyczytać w oświadczeniu niemieckiej marki.

Współczesna gama BMW Alpiny

W obecnej gamie Alpiny znajduje się 7 linii modelowych. Bilet wstępu do świata tego wytwórcy stanowią D3 S i B3, oparte na BMW serii 3 (limuzynie i kombi). Kolejne są modele: XD3 i XD4 (oparte na X3 i X4), D5 S i B5 (odpowiednik BMW serii 5 – limuzyna i kombi), B7 (seria 7), XB7 (X7) oraz B8 Gran Coupe (seria 8 Gran Coupe).

Najsłabsze auto Alpiny w postaci wysokoprężnego D3 S rozwija 355 KM, dzięki czemu do 100 km/h przyspiesza w 4,9 s i osiąga prędkość maksymalną 273 km/h. Najmocniejsze B5, XB7 oraz M8 Gran Coupe są napędzane przez 4,4-litrowy, podwójnie doładowany silnik V8 o mocy 621 KM.

BMW Alpina B8 Gran Coupe

Ba, wielkie i ciężkie (2655 kg) XB7 wprawiane w ruch przez tę jednostkę napędową do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s i jest w stanie poruszać się z prędkością maksymalną 290 km/h. Samochody Alpiny, w przeciwieństwie do BMW, nie są hamowane przez elektroniczny ogranicznik prędkości, dlatego B5 i M8 Gran Coupe rozpędzają się do ponad 320 km/h!

A jakie są najlepsze BMW Alpiny w historii? Oto nasze TOP10!

BMW Alpina C1 (1978-1983 r.)

BMW Alpina C1

C1 była jedną z pierwszych Alpin serii 3, jakie pojawiły się na rynku (TUTAJ poznasz BMW serii 3 E30). Bazowała na modelu 323i Coupe (E21), a jej 2,3-litrowy, 6-cylindrowy silnik rzędowy wytwarzał moc 170 KM i 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Auto do 100 km/h przyspieszało w 7,9 s i osiągało prędkość maksymalną na poziomie 208 km/h.

Alpina C1 została później zaktualizowana do modelu C2. W jego przypadku pod maskę trafiła jednostka napędowa „rozwiercona” z 2,5 do 2,7 litra, która legitymowała się mocą dochodzącą do 210 KM. Dzięki nim to nieduże auto od 0 do 100 km/h rozpędzało się w 6,9 s i było w stanie pojechać z prędkością 230 km/h. Jak na połowę lat 80., to naprawdę godne uznania osiągi.

Kolejne zmiany, jakie zaserwowali inżynierowie z Buchloe to amortyzatory Bilstein, duże hamulce tarczowe, eleganckie felgi aluminiowe, a także charakterystyczny dla Alpiny przedni splitter, tylny spojler i wyraziste pasy po bokach nadwozia.

BMW Alpina B7 S Turbo (1981-1982 r.)

BMW Alpina B7 S Turbo

Alpina B7 była pierwotnie oparta na serii 5 (E12), a nie jak dzisiaj, na serii 7. W modelu B7 S zastosowano 3-litrową, rzędową szóstkę z 530i, ale Alpina dodała do silnika turbo, zwiększając jego moc do 330 KM.

Model B7 pojawił się w czasie, gdy turbosprężarka była dopiero wprowadzana do świata motoryzacji, jako sposób na zwiększenie osiągów. Stało się to więc na długie lata zanim do głosu doszedł downsizing.

Osiągi? 0-100 km/h w 5,8 s i prędkość maksymalna wynosząca 262 km/h. Powstało jedyne 60 sztuk tego samochodu.

BMW Alpina B7 Coupe (1982-1986 r.)

BMW Alpina B7 Turbo Coupe

Alpina B7 Turbo Coupe w dużej mierze dzieliła układ napędowy z sedanem B7, co oznacza zastosowanie tej samej turbodoładowanej, 6-cylindrowej jednostki rzędowej o pojemności 3.0. B7 Coupe bazowało na BMW 635 CSi Coupe, które jest jednym z najlepiej wyglądających coupe, jakie kiedykolwiek zaprojektowano.

Model B7 był produkowany przez cały czas istnienia serii 6 i unowocześniany za każdym razem, gdy BMW ulepszało 635 CSi. To znakomity samochód, którego wartość już dawno zaczęła rosnąć, dlatego może stanowić dobrą inwestycję.

BMW Alpina B10 Bi-Turbo (1989-1994 r.)

BMW Alpina B10 Twin-Turbo

B10 Bi-Turbo to najszybszy sedan na świecie w latach swojej świetności i jeden z najważniejszych samochodów w historii firmy Alpina. Auto bazowało na modelu 535i (seria E34), którego silnik produkował 211 KM. Inżynierowie z Buchloe rozebrali go na części proste, zmodyfikowali niemal każdy element oraz dodali dwie turbosprężarki Garrett T25.

W rezultacie uzyskano moc 360 KM i moment obrotowy 520 Nm – więcej niż w ówczesnym BMW M5. B10 Bi-Turbo osiągało prędkość 100 km/h w 4,3 i rozpędzało się do 291 km/h. W rezultacie było najszybszym sedanem świata w latach 1989-1996 (nieoficjalnie) i najszybszym seryjnie produkowanym samochodem z Niemiec (od 1989 do 1995 roku), wytworzonym co najmniej w liczbie 100 egzemplarzy (TUTAJ znajdziesz informacje o BMW serii 5 E60).

Ostatecznie powstało 507 sztuk tego modelu.

BMW Alpina B12 5.7 (1992-1996 r.)

BMW Alpina B12 5.7

B12 5.7 bazowało na BMW 850 CSi (E31), korzystającym z silnika V12. Alpina zwiększyła jego pojemność skokową z 5,4 do 5,7 litra. Dzięki temu i innym zabiegom rozwijał on 416 KM i 570 Nm, rozpędzając B12 do 100 km/h w czasie 5,8 s. Prędkość maksymalną określono na 300 km/h.

Auto miał tylny napęd i 6-biegową przekładnię ręczną. Poza tym B12 wyróżniało się 20-ramiennymi kołami, charakterystycznymi dla Alpiny elementami stylistycznymi oraz nowym układem wydechowym ze stali nierdzewnej. Dzięki niemu 850 CSi z Buchloe brzmiało dużo lepiej niż oryginał.

BMW Alpina V8 Roadster (2000-2003 r.)

BMW Alpina V8 Roadster

To auto powstało na bazie BMW Z8 Roadster, które ogólnie nie było zbyt udane. Podczas gdy Z8 bazowało na tej samej platformie, co M5 (E39) i korzystało z tego samego układu napędowego, Alpina do roadstera włożyła 4,8-litrowy silnik V8 o mocy 381 KM, połączony z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów, a nie z 6-stopniową przekładnią ręczną (jak w Z8).

Pracownicy z Buchloe próbowali rozwiązać problemy, z jakimi borykał się model Z8, łagodząc jego charakter. W rezultacie wymienili oni sztywne zawieszenie na bardziej miękkie, a wnętrze obszyli skórą Nappa.

V8 Roadster powstał w liczbie 555 sztuk, z czego 450 trafiło do USA.

BMW Alpina B12 6.0 (1999-2001 r.)

BMW Alpina B12 6.0

Alpina B12 6.0 była jedną z najlepszych, najbardziej luksusowych i najbardziej ekskluzywnych limuzyn, jakie kiedykolwiek powstały. Inżynierowie z Buchloe wzięli na warsztat 750Li (E38), rozwiercili silnik z 5,4 do 6,0 litra i dokonali typowej dla siebie „alpinifikacji”. W efekcie końcowym uzyskano 430 KM i 600 Nm momentu obrotowego, które trafiały na tylne koła wyłącznie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni automatycznej.

W latach 1996-2001 Alpina wyprodukowała i sprzedała mniej niż 300 egzemplarzy B12, z czego nieco ponad 200 sztuk stanowiło Coupe 5.7 i mniej niż 100 sztuk – model 6.0. W rezultacie dzisiaj to istny biały kruk.

BMW Alpina 3.0 CSL „Batmobil”

BMW Alpina 3.0 CSL Batmobil

W swojej historii Alpina pomagała BMW w stworzeniu wielu samochodów, z których najbardziej znanym był model 3.0 CSL. Alpina zmodyfikowała go na potrzeby wyścigów i wyposażyła w szereg elementów aerodynamicznych, aby poprawić stabilność przy dużych prędkościach i zwiększyć siłę docisku.

Dzięki tym elementom samochód zyskał przydomek „Batmobil”. Silnik 3.0 CSL miał moc około 200 KM i był znacznie lżejszy niż jednostka zwykłego 3.0 CSL.

BMW Alpina XB7 (od 2000 r.)

BMW Alpina XB7

XB7 bazuje na największym z SUV-ów BMW – modelu X7 w wariancie M50i. Auto wyróżnia się potężną mocą swojego 4,4-litrowego, podwójnie doładowanego V8, sięgającą 621 KM. Do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s i osiąga prędkość maksymalną wynoszącą aż 290 km/h.

Alpina planowała stworzenie wersji z silnikiem wysokoprężnym o nazwie XD 7, która byłaby najmocniejszym produkcyjnym SUV-em z turbodieslem, ale ostatecznie to auto nie zostało wdrożone do produkcji. XB7 to jeden z najpotężniejszych i najbardziej pożądanych SUV-ów na rynku.

Alpina D5 S Touring AWD (od 2017 r.)

BMW Alpina D5 S Touring

To fantastycznie uniwersalny samochód. Jest niezwykle komfortowy, a jednocześnie znakomicie wyważony na drodze i zwarty, co zapewnia nowo zaprojektowanemu zawieszeniu, wykorzystujący tylną oś skrętną. Wnętrze jest genialnie wyciszone i wykonane, bagażnik wyróżnia się pojemności od 560 do 1770 l, a pod maską pracuje potężny silnik wysokoprężny.

3-litrowa, 6-cylindrowa jednostka napędowa z układem trzech turbosprężarek wytwarza 408 KM i aż 800 Nm w zakresie 1750-2750 obr./min. To przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 4,6 s i prędkość maksymalną wynoszącą 283 km/h, co czyni Alpinę D5 S najszybszym samochodem wysokoprężnym na świecie.