6 listopada 2020

Audi A8 D3 – eleganckie auto dla wymagających

Gotowi na przejażdżkę elegancką i stonowaną limuzyną? Czas poznać bliżej Audi A8 D3. Nazwa może być nieco myląca, bo w rzeczywistości jest to druga generacja tego modelu, produkowana w latach 2002-2010. Dostępne udogodnienia, jak np. asystent martwego pola czy asystent pasa ruchu dziś może nie zadziwiają, ale biorąc pod uwagę lata produkcji, były bardzo nowoczesnym rozwiązaniem. Co jeszcze zwraca uwagę w Audi A8?

Audi A8 D3 – silniki benzynowe

To naprawdę przestronna limuzyna. Komfortowa, dobrze wyposażone już w standardzie, a przy tym nieźle się prezentująca. 

W tym modelu Audi nie ma kompromisów, czego dowodem jest gama silników i to wyłącznie widlastych. Możemy więc spotkać V6, V8, V10 lub W12. Wśród silników benzynowych mamy do wyboru pojemności od 2.8 do 6.0 l, w zakresie mocy od 210 do nawet 450 KM. Jednostki o oznaczeniu FSI (spotykane w pojemnościach 2.8 l, 3.2 l, 4.2 l i 5.2 l), czyli z wtryskiem bezpośrednim, nie były dostępne od samego początku produkcji. Pojawiły się dopiero nieco później. Odpowiednio zadbane, nie powinny cechować się nadmierną awaryjnością. Mogą jednak pojawić się w nich problemy z nagarem.

Największy silnik to oczywiście W12 o pojemności 6 litrów. To nic innego jak dwa połączone ze sobą silniki widlaste. Brzmi banalnie, w rzeczywistości jest ekstremalnie skomplikowane, dlatego jakiekolwiek naprawy, a nawet czynności serwisowe są drogie i wymagające. No bo pomyślcie choćby o wymianie świec, rozrządu lub oleju. Ryzyko awarii zmniejsza wybór silnika wysokoprężnego (3.0 l, 3.7 l, 4.2 l), które ze względu na prostszą konstrukcję nie są tak wymagające. 

Audi A8 D3 – silniki wysokoprężne

W przypadku silników Diesla w Audi A8 mamy do wyboru pojemności:

  • 3.0 l – 233 KM
  • 4.0 l – 275 KM
  • 4.2 l -326 KM

Diesle będą bardziej oszczędne w spalaniu niż silniki benzynowe, ale trzeba być przygotowanym na kilka dość kosztownych napraw, np. wymianę rozciągniętego łańcucha rozrządu czy filtra DPF, naprawę usterek wtryskiwaczy czy turbosprężarek.

Ile kosztuje?

Audi A8 to auto luksusowe w każdym calu. Można zauważyć to również w jego wnętrzu: drewniane i aluminiowe wstawki oraz miękkie i trwałe materiały wysokiej jakości sprawiają, że kierowca i pasażerowie poczują się tu naprawdę komfortowo. Mimo to cena Audi A8 nie jest zbyt wygórowana – można znaleźć egzemplarze już od 18 000 złotych. Zakup najdroższych aut z tego modelu to wydatek ok. 96 000.  

Chcesz wiedzieć więcej o Audi A8 drugiej generacji? Zobacz, jak wypadło w naszych testach.